Betaalgedrag verslechterde in 2021

Bij de Tweede Kamer ligt een voorstel om de wettelijke betaaltermijn van grote ondernemingen aan mkb-ers te halveren. Dat klinkt goed. Maar is het voor het grootbedrijf wel duidelijk dat uw onderneming een mkb-bedrijf is?

In 2021 verslechterde het betaalgedrag voor facturen die ondernemingen in het grootbedrijf moesten betalen aan ondernemingen in het mkb. Zij betaalden hun mkb-leveranciers gemiddeld pas na 42,8 dagen. Dat valt nog onder de wettelijke termijn. Maar er is een aanpassing van de wet op komst, waardoor de betaaltermijn aan het mkb van 60 dagen wordt verkleind naar 30 dagen.

Wanneer mkb-er?
Veel grote ondernemingen zijn wel bereid om mkb-facturen sneller te betalen omdat zij maatschappelijk verantwoord willen ondernemen en hun imago willen versterken. Alleen kennen zij hun leveranciers vaak onvoldoende en weten ze niet welke leveranciers tot het mkb worden gerekend. Daardoor zijn zij niet goed voorbereid op de wetsverandering. Maar wanneer is uw onderneming eigenlijk een mkb-bedrijf? Dat is als u twee jaar achter elkaar voldoet aan twee van de volgende drie kenmerken:

  • er werken minder dan 250 personen;
  • de jaaromzet bedraagt maximaal € 40 miljoen;
  • het jaarlijkse balanstotaal is maximaal € 20 miljoen.

Wanbetaling oorzaak faillissement
Het is en blijft een heikele kwestie: het betaalgedrag van uw klanten. Natuurlijk bent u blij als er een bestelling binnenkomt en natuurlijk wilt u klanten met wie al jaren zaken doet niet te hard aanpakken. Maar te laat betalende klanten kunnen de druk op de liquiditeitspositie verhogen. Dat kan tot problemen leiden. Veel faillissementen worden veroorzaakt door afnemers die hun rekeningen niet of te laat betalen.

Voorkom wanbetaling
Wat kunt u doen om wanbetaling te voorkomen? Hoort uw bedrijf volgens de criteria tot het mkb? Dan kunt u uw klanten in het grootbedrijf daarop wijzen. Als zij al bezig zijn hun systemen aan te passen op de wetswijziging, kan dat proces door uw melding versneld worden. Vermeld op de factuur verder duidelijk de betalingstermijn en wacht niet te lang met het sturen van een aanmaning. Of neem persoonlijk contact op met de afdeling administratie. Vaak blijkt de betaling dan snel geregeld te kunnen worden.

Terugvallen op een verzekering
Maar wat als uw facturen ook na een aantal aanmaningen en persoonlijke telefoontjes nog niet betaald zijn? Dan kunt u terugvallen op een goede verzekering. Bijvoorbeeld een zakelijke rechtsbijstandverzekering met een incassomodule. Of een kredietverzekering die het kredietrisico zowel voor Nederland als voor het buitenland beperkt. Wat voor uw bedrijf de beste verzekeringsoplossing is? Dat bespreken wij graag met u. Neem contact op met ons kantoor voor een helder advies.